Parkering
Frågor och svar
Vanliga frågor
När du parkerar och betalar på långtidsparkeringen väljer du att antingen använda ett betalkort eller en infartsbiljett.
Obs! Statoil-kort eller American Express fungerar inte vid inkörning till långtidsparkeringen. Det går dock att betala med dessa kort vid utfartspelare eller betalautomat precis som vanligt, det vill säga genom att sätta in pappersbiljett och sedan betala med kortet.
Betalkort
Vid infart:
- Sätt in betalkortet i kortläsaren. Bilen måste stå intill.
- Kortet registreras och bommen går upp.
- Kör in och parkera.
Vid utfart:
- Sätt in betalkortet i kortläsaren. Bilen måste stå intill.
- Betala parkeringsavgiften i kortläsaren.
- Bommen går upp och du kan köra ut.
Infartsbiljett
Vid infart:
- Tryck på knappen för biljett, bilen måste intill.
- Ta biljetten. Bommen går nu upp.
- Kör in och parkera.
- Spara biljetten tills du ska köra ut från parkeringen.
Vid utfart:
- Vid utfarten, sätt in biljetten. Bilen måste stå intill.
- Om du har betalat i automaten i terminalbyggnaden går bommen upp. Om du inte redan betalat gör du det i det här steget, med betalkort i kortläsaren.
- Efter fullgjord betalning går bommen upp och du kan köra ut.
Betala enkelt med Visa, Mastercard, American Express och Diners Club
Obs! Statoil-kort eller American Express fungerar inte vid inkörning till långtidsparkeringen. Det går dock att betala med dessa kort vid utfartspelare eller betalautomat precis som vanligt, det vill säga genom att sätta in pappersbiljett och sedan betala med kortet.
Nej. Eftersom ditt betalkort används som in- och utpasseringskort i systemet kan endast en bokning per betalkort och fordon registreras i taget.
Nej. Däremot så finns det möjlighet för ditt företag att köpa årskort. Till ett fast pris får du eller ditt företag parkera under ett år.
Tryck för biljett vid infarten. Tänk på att inte använda betalkortet vid infarten om du vill ha med kortet på resan. Den som hämtar bilen måste ha egen nyckel eftersom det inte finns någon bilnyckelöverlämning.
Nej, samma priser gäller för personer med funktionsnedsättning som en person utan funktionsnedsättning.
Tappar du bort din parkeringsbiljett kontaktar du parkeringsservice genom att trycka på telefonsymbolen på någon av betalautomaten i incheckningshallen eller vid utfartsbommen. Parkeringsservice hjälper dig då med parkering på plats.
Tryck på telefonknappen vid bomutfarten vid området så får du hjälp.
Tryck på telefonknappen vid bomutfarten vid området så får du hjälp.
Telefon: 010-109 68 01
E-post: parkering@swedavia.se
Maximal parkeringstid kan variera över säsong och produkt, men är aldrig längre än 90 dygn oavsett om du förbokar eller ej. Den kortaste parkeringstiden vid förbokning är 24 timmar.
Glöm inte att låsa och tömma din bil
Swedavia tar inte ansvar för stöld av eller skada på fordon eller egendom som finns i fordon som uppställs på Swedavias parkeringsplatser.
Samtliga parkeringsytor ronderas av vaktbolag dygnet runt alla dagar samt att Swedavias medarbetare dagligen rör sig på parkeringsytorna.