Långtid
Förboka din parkering på P3, P4 (med laddplatser och motorvärmare eller P7 (med laddplatser) Långtid för garanterad plats.
{{vm.ProductName}}
{{vm.ProductLabel}}
Just nu: {{vm.getDiscountPercent(parkingPriceComparison)}}% rabatt vid förbokning
{{renderPriceString(vm.TotalPrice)}} kr
-
{{vm.ProductName}}
{{vm.ProductLabel}}
Just nu: {{vm.getDiscountPercent(parkingPriceComparison)}}% rabatt vid förbokning
{{renderPriceString(vm.TotalPrice)}} kr
-
Motorvärmare
Så här gör du med app och webb
Du börjar med att registrera dig på webbplatsen QT Systems, som är vår samarbetspartner. QT Systems webbplats (nytt fönster).
Efter det får du ett bekräftelsemejl med login. Sedan väljer du om du vill styra motorvärmaren genom app eller webb.
App
Har du en android-telefon? Då laddar du ner appen QT Motorvärmare via Google Play.
Har du en Iphone laddar du ner appen QT Motorvärmare via App Store.
Fyll i uppgifterna som kommer med registreringsmejlet. Tänk på att användarnamnet är det mobilnummer du angav vid registreringen. Du behöver inte fylla i uppgifterna mer än en gång utan kommer fortsättningsvis vara automatiskt inloggad.
Webb
Logga in på QT Systems webbplats:
QT Systems webbplats (nytt fönster)
Du loggar in med de uppgifter du fick i anmälningsmejlet. Tänk på att användarnamnet är det mobilnummer du angav vid registreringen. Du har här möjligheten att byta ditt lösenord.
Klart! Nu går det bra att börja använda appen eller webben. Du väljer den motorvärmare som din bil står parkerad vid och därefter vilken tid bilen ska vara uppvärmd till. När du kommer tillbaka är bilen uppvärmd lagom till din bilresa hem.
Så här gör du med sms
Hämta bilen samma dag som du parkerat
Skicka ett sms med följande text om du till exempel står vid el-uttag XXXX och ska använda bilen kl. 16.30: SWEL XXXX 1630 (glöm inte mellanslag) till nummer 72550.
Hämta bilen vid ett visst datum
Skicka ett sms med följande text om du till exempel står vid el-uttag XXXX och ska använda bilen kl. 16.30 den 6 november: SWEL XXXX 1630 1106 (glöm inte mellanslag) till nummer 72550.
Om du vill ändra tiden
Skicka ett nytt sms med ny tid/datum till nummer 72550.
Om du har glömt numret på ditt el-uttag
Skicka ett sms med följande text: SWEL ? (glöm inte mellanslag) till nummer 72550.
Det är viktigt att du skickar sms från samma mobiltelefonnummer.
Avtalsparkering
{{vm.ProductName}}
{{vm.ProductLabel}}
Just nu: {{vm.getDiscountPercent(parkingPriceComparison)}}% rabatt vid förbokning
{{renderPriceString(vm.TotalPrice)}} kr
-
Funktionsnedsättning
Platser för dig med funktionsnedsättning finns på parkering P1, den delen som ligger närmast terminalbyggnaden. Platserna går inte att förboka.
{{vm.ProductName}}
{{vm.ProductLabel}}
Just nu: {{vm.getDiscountPercent(parkingPriceComparison)}}% rabatt vid förbokning
{{renderPriceString(vm.TotalPrice)}} kr
-
Frågor och svar
Vanliga frågor
När du ska åka ut, kontakta kundtjänst via snabbtelefonen vid utfarten så hjälper de er ut efter att ha kontrollerat din bokning. Betala inte med den biljetten som du tog vid infarten.
Normalt cirka 12 månader, men det kan variera något beroende på hur vi lägger upp våra kampanjer.
Du kan inte boka parkering om du har tänkt att anlända till parkeringen inom 1 timme.
Just håller vi på med att byta system för parkeringsbokningen vilket inte möjliggör bokning längre fram i tiden än 6 månader framåt. Från och med den 2 december är det återigen möjligt att boka 1 år framåt i tiden.
För att systemet ska kunna reservera en plats måste klockslag anges för både infart och utfart. Du kan inte boka parkering om det är mindre än 2 timmar till din planerade infart. Det är möjligt att köra ut från parkeringen upp till 3 timmar efter din bokade utfart utan extra kostnad.
Ordinarie taxa för berört område debiteras vid för tidig infart alternativt för sen utfart. Debiteringen sker vid utfart (se de tider som anges i ovanstående stycke).
Nej, det kan man inte göra. Resterande belopp som överstiger den förbokade summan betalar man vid utfart.
Om den förbokade parkeringstiden överskrids debiteras en tilläggsavgift upp till maximal ordinarie tim- och dygnsavgift. Tilläggsavgiften debiteras direkt med kort vid bommen vid utfarten från parkeringen.
Maximal parkeringstid kan variera över säsong och produkt, men är aldrig längre än 90 dygn oavsett om du förbokar eller ej. Den kortaste parkeringstiden vid förbokning är 24 timmar.
Platserna är inte platsspecifika. På några av våra parkeringar är vissa platser förhyrda eller reserverade för särskilda tillstånd och de är tydligt uppmärkta med skyltning som påvisar det. Utöver de platserna kan man stå på valfri ledig plats.
Ja, under Alla parkeringar finns information på respektive parkering om det är möjligt att ladda bilen på parkeringen.
Du betalar en startavgift och för den faktiska kWh du laddar din bil med. Skapa ditt laddkonto på vår partner Virtas sida.
Förbokning av parkering
Nej, du kan köra hit och välja en parkeringsplats på ledigt område. Däremot är kampanjpriser och garanterad plats endast tillgängliga för de som bokar i förväg via webbsidan eller appen. Parkerar du utan en bokning betalar du ordinarie taxa för berört område.
En bokningsbekräftelse skickas till din angivna mejladress.
Gratis avbokning kan ske upp till 2 timmar innan bokad ankomsttid. Ingen återbetalning sker för senare avbokning eller för outnyttjad parkeringstid.
Ombokning kan ske upp till 2 timmar innan bokad ankomsttid.
Betalning
Du kan betala med American Express, Mastercard och Visa.
Du kan endast betala med betalkort eller kreditkort.
Vid infart
Steg 1
Biljett: Ta biljett vid bom före infart. Kör in och parkera. Spara biljetten, du betalar den vid hemkomst i automat eller vid utfarten tillsammans med ett betalkort.
Betalkort: Registrera dig med ditt betalkort direkt vid bommen före infart. Din parkering finns då registrerad i vårt system.
Före utfart
Steg 2
Biljett: Betala biljetten i en betalautomat. Sätt i biljetten i automaten och betala med betal- eller bensinkort.
Betalkort: Om du registrerat ditt betalkort vid infart så hoppar du över det här steget.
Vid utfart
Steg 3
Biljett: Sätt i den betalda biljetten i automaten vid bommen. Bommen går upp och du kan köra ut.
Betalkort: Om du har du registrerat ditt betalkort vid infarten, använd samma kort vid utfarten. Betalning med betalkort kräver pinkod. Då dras kostnaden för parkeringen från ditt kort och parkeringen är betald. Observera att har du registrerat en parkering på ditt betalkort vid infarten så kan betalning endast ske vid utfart och betalautomat.
Din bokningsbekräftelse fungerar som ett kvitto. Om du inte har sparat den kan du kontakta kundtjänst på 010-109 68 00 eller via parkering@swedavia.se så hjälper de dig.
Kontakta vår kundtjänst 010-109 68 00 eller via e-post så hjälper de dig. Du kan även fylla i följande blankett och skicka den till parkering@swedavia.se.
Infart och utfart
Så här gör du när du har bokat parkering och ska parkera på flygplatsen.
Vid infart
- Åk fram till infartsbommen vid det område som du har bokat.
- Håll QR-koden för din bokning mot QR-läsaren vid infarten.
- Din bokning kontrolleras.
- Bommen går upp.
Vid utfarten
- Åk fram till utfartsbommen.
- Håll QR-koden för din bokning mot QR-läsaren vid infarten.
- Bommen går upp.
Om du bokat en plats har du alltid tillträde till den parkering du bokat. Även om parkeringsområdet är fullt för övriga parkörer.
Du debiteras då enligt ordinarie pris för det område du parkerat på. Var därför mycket noga med att kontrollera att du befinner dig på rätt parkeringsyta. Kontakta gärna kundtjänst via snabbtelefonen vid infarten. Då får du bekräftat att du har kommit till den parkering som du har bokat, om det råder tvivel av någon anledning. Ange då namnet på det parkeringsområde som du har bokat plats på.
Nej, bokningen som görs är för en kontinuerlig parkering. Du kan inte åka ut och sedan in igen på samma bokning. När du har kört ut är bokningen förbrukad.
Bokningsuppgifter
Uppgifter för bokföring och momsräkning finns på bokningsbekräftelsen. Saknar du bekräftelsen eller behöver mer information går det bra att kontakta kundtjänst på 010-109 68 00 eller parkering@swedavia.se
Parkering för dig med funktionsnedsättning
Nej, men personer som innehar parkeringstillstånd för rörelsehindrade ges möjlighet att parkera nära terminalen.
Glöm inte att låsa och tömma din bil
Swedavia tar inte ansvar för stöld av eller skada på fordon eller egendom som finns i fordon som uppställs på Swedavias parkeringsplatser.
Samtliga parkeringsytor ronderas av vaktbolag dygnet runt alla dagar samt att Swedavias medarbetare dagligen rör sig på parkeringsytorna.
Bensinstation
På Luleå Airport finns en obemannad bensinstation: Rent & Petroleum. Du kan endast betala med korten Mastercard, Diners Club och Visa.
Rent & Petroleum
Telefon: 0920 22 20 23
E-post: info@rpnab.se